Jak jsem začala "nevědomky" s asynchronní výukou

Co na asychronní výuce jazyků miluju? Flexibilitu, když můžu udělat práci odkudkoliv, recyklaci, vymýšlení úloh a sledování pokroku. Asynchronně už učím 3 roky a život mi ulehčila konzultace s Ivanou. Proč bych měla vymýšlet něco, co už někdo dávno přede mnou vymyslel?

Jak jsem začala "nevědomky" s asynchronní výukou
"S asynchronní výukou jsem ”nevědomky” začala asi před třemi lety, kdy jsem odjela na dva měsíce na chatu do hor, kde nebyl úplně dobrý signál/internet. Přemýšlela jsem, jak si udržet studenty, a co jim nabídnout jako alternativu k běžným online lekcím. Začala jsem jim tedy posílat přednahrané videa a úkoly, s kterými si oni pracovali samostatně. Tehdy se vše odehrávalo jen na mailu a pomocí wordovských dokumentů. Tahle metoda se mně i mým studentům ale zalíbila natolik, že jsme chtěli pokračovat i po mém návratu do civilizace."

To nám napsala Klára Fafejtová, lektorka švédštiny, která je autorkou tohoto článku. Pojďte se začíst do reálného příběhu jedné skvělé lektorky, která asynchronní výuce propadla už před 3 lety. Odpoví nám na dvě důležité otázky: Co na asynchronní výuce miluje a na co si máme dát jako lektoři pozor.

Jak jsem začala "nevědomky" s asynchronní výukou


Začala jsem si o asynchronní výuce zjišťovat víc a narazila na Ivanu z Digitálních lektorů, s kterou jsem si hnedka domluvila konzultaci – proč bych měla vymýšlet znovu něco, co už někdo přede mnou dávno vymyslel! Tahle konzultace byla skvělá, dodala mi sebedůvěru a dozvěděla jsem se mnoho fíglů a způsobů, jak asynchronně vést studenty.

Díky Ivanině pomoci jsem se pak odhodlala do toho skočit naplno. Teď tedy třetím rokem studenty koučuji a chtěla bych se s vámi podělit o pár postřehů.

💡
Zkratka na vaší lektorské cestě - Potřebujete konkrétní odpovědi na vaše otázky? Nevyhovují vám termíny skupinových kurzů? Chcete najít způsob lektorování, který vás bude skvěle bavit i živit? Na jedné konzultaci získáte informace, po kterých byste sami pátrali měsíce i roky. S kterou z nás se pustíte do práce? S Ivanou nebo s Hankou? Objednejte si konzultaci na info@digitalnilektori.cz

Co na koučování miluju?

  1. Vymýšlení úloh. Neuvěřitelně mě baví hledat videa/články a další autentické
    materiály a vytvářet studentům materiály a úlohy. (Jak to může vypadat? Pokud je student třeba architekt, pošlu mu odkaz na dům na prodej a zeptám se, co bys tady změnil? Jak bys ten dům vylepšil? A rovnou pracujeme se slovní zásobou, kterou student běžně využije, naučíme se podmiňovací způsob a pracujeme s autentickým materiálem.)
  2. Flexibilitu. Já jsem si pro koučovací studenty vyhradila pondělky a úterky odpoledne – vyhovuje mi, že v tom mám rutinu a vím, že nikdy na nikoho nezapomenu. Ale baví mě, že si můžu práci udělat odkudkoliv. Z kavárny, z knihovny, jednou jsem byla třeba v kempu a seděla jsem v autě vedle výběhu s kravami – idylka! Je to pěkné zpestření, protože u online lekcí si netroufnu být jinde než u mě doma v kanceláři, kde mám klid a záruku dobrého internetu.
  3. Recyklaci. Často studentům nahrávám videa, kde vysvětluji gramatiku nebo mluvím o nějakých zajímavých frázích. Pak můžu jedno video využít pro všechny ostatní studenty, kteří jsou na podobné úrovni. A stejně tak recykluji ostatní úlohy – pokud mám radost, že jsem třeba našla krásný úkol o švédské verzi „Chcete být milionářem“, využiju ho hned několikrát –pro studenty, u kterých vím, že by je takové téma bavilo.
  4. Sledování pokroku mých studentů. Se studenty, které už mám dlouho, jsme vymysleli takovou vychytávku – vždycky jim třeba po půl roce zadám úplně stejný úkol, který už měli. Oni ví, že nemají podvádět, a vypracují ho tak, jak by ho vypracovali dnes. Pak se podíváme na verzi starou půl roku/rok, a máme radost, jaký vidíme ve švédštině posun.

Na co si dát pozor?

Nepřehltit studenta je něco, na co si neustále myslím. Méně je někdy více. Se studentem komunikuji, ptám se a vycházím z jeho požadavků a možností.

S tím souvisí i to, že studenta nikdy nechci dostat do nekomfortní situace, „mluvit mu do duše“ ani jinak naléhat. Jako lektor musím vědět, že koučování nesedne všem a já jako lektor taky nesednu všem. První měsíc beru vždy jako takový test, kdy já i student vidíme, jestli to je ono nebo ne. Pro koučování musí mít student jasně srovnáno, že se jazyk učit chce (a proč se jej chce učit), a musí si na to umět vyhradit čas. To není pro každého. Snažím se si od začátku se studenty vytvořit pěkný vztah a hlavně je ujistit, že je v pořádku, pokud zjistí, že čistě koučování není pro ně.

Důležitá je komunikace. Můžeme vymyslet jinou alternativu výuky, nebo spolupráci úplně ukončíme. Vím, že student ode mě odchází v dobrém, a ve většině případů se ozve znovu, když je v jiné životní fázi a znovu by do švédštiny chtěl naskočit.


Nabízím také koučování „na poloviční úvazek“, což je rozvolněné tempo – úkoly i zpětná vazba ode mě tedy chodí jednou za dva týdny a studenti úkoly vypracovávají během 14 dní. Tohle si často doplňují třeba konverzacemi.

Momentálně koučuji osm studentů a beru do koučování i úplné začátečníky. Nejdéle mám jednoho studenta, který už se se mnou takto učí dva roky a od začátku jedeme v režimu koučování + jedna třicetiminutová konverzace týdně. Za tu dobu začal v práci aktivně mluvit švédsky, domluví se s kolegy i obchodními partnery, udělal ohromný kus práce! Aby student tak dlouho vydržel a pořád ho to bavilo, je velká výzva pro něj samotného i mě jako lektora, ale moc mě to baví a hlavně: baví mě, že je to baví!

Komunikujeme ve streamu na Google Classroom, studenti píšou, co se jim ten týden dařilo, co by chtěli dělat příští týden, ale napíšou třeba i pokud se necítí úplně dobře psychicky – v tom případě dáme jen nějaké oddechové úkoly – můžou třeba meditovat pomocí videa, kde slyší instrukce švédsky.

Pokud mají ale švédštiny plné zuby, nelámeme to přes koleno, dáme si pauzu a potom do toho zase naskočíme v plné síle. Se studentem tak jste neustále v kontaktu, což je možná trochu paradox, vzhledem k tomu, že se nevídáte osobně.

A co mají na koučování rádi studenti? Cení si časové flexibility a toho, že oni sami mají za své studium zodpovědnost – což je něco, co se na klasických lekcích často zapomíná. Baví je rozmanitost úkolů a to, že jsou vytvořené přímo pro ně s ohledem na jejich zájmy a potřeby. Lektor je pro ně průvodce jazykem, trenérem, poradcem, ale všechnu dřinu odvádějí oni sami a mají z toho krásný pocit. A to je motivuje v dalším pokračování.

Klára Fafejtová - lektorka švédštiny

Klára Fafejtová je lektorka švédštiny žijící ve městě Umeå na severu Švédska. Učí pouze online a její studenti jsou především Češi, Slováci a Poláci, kteří již ve Švédsku žijí, nebo se tam chystají. Lektoruje od roku 2016 a v poslední době se odkloňuje od individuálních lekcí a objevuje kouzlo asynchronní výuky a skupinových kurzů. Studentům zprostředkovává nejen jazyk, ale i švédské reálie (skořicoví šneci), kulturu (ABBA) a praktické tipy o životě na severu (pozor, ať nepřejedeš soba!). Střípky ze švédského života sdílí také na Instagramu.

Klára

Zkušenosti lektorky Zuzky Link: Kurz Online jazykovým koučem za měsíc - očima Zuzany Link