Asynchronně? To přece nikdo nechce, ne?

Asynchronně? To přece nikdo nechce, ne?

Když mluvíme o asynchronní výuce, občas se nám stává, že jsou k ní lektoři jazyků skeptičtí: "To jako se student učí sám? To jako fakt dělá úkoly? To jako se s ním ani nevidíte? To jako fakt někdo platí? Vždyť to přece nikdo nechce, ne?" Ale chce. My máme plno a spousta našich kolegů taky. Jak to?

Dnes nám přišel e-mail se slovy: "Hezký den, milé digitální lektorky. Jak moc si rozumíte s asynchronní výukou? Má zkušenost s asynchronní výukou je dosud taková, že ji studenti nechtějí - chtějí živý kontakt s lektorem chtějí si za to připlatit chtějí tu společenskou událost jako je lekce naživo: autentická, jedinečná, neopakovatelná,..."

To už tu jednou bylo.

Tento e-mail mě v myšlenkách přenesl do doby před Covidem. Přesně takovéto zprávy jsem dostávala pravidelně v letech 2014-2019, kdy jsem učila online přes Skype / Zoom a nabízela své služby na sociálních sítích. Měla jsem desítky nadšených studentů, krásné reference a na Facebooku jsem sdílela fotky i videa s aktivitami z našich lekcí. I přes to mi tehdy většina lidí říkala, že to přece nemůže fungovat, vždyť online výuka je přece hrozně neosobní a nikdo o ni přece nemůže mít zájem. Stačilo, aby přišel Covid, a online výuka si našla stovky nadšenců. Dnes už se nad ní nikdo nepodivuje. Dnes už většina lidí ví, že i online výuka umí být velmi osobní, je to o lidech, je to o stylu, o přístupu, o komunikaci.

Tak v čem je teda zakopaný pes?

Každá služba, každý produkt je o tom, jak ho podáme / prodáme. Asynchronní výuka je na trhu nová služba, a přestože je čím dál rozšířenější mezi lektory, tak většina lidí ještě netuší, co si pod tím pojmem představit a jak taková výuka probíhá. A tak je potřeba to studentům vysvětlit a podat tak, aby si to dovedli představit. 

Pokud budeme brát asynchronní výuku jen jako “poslání úkolů na doma, když nám odpadla lekce” (proste takový neefektivní plán B), tak si to studenti nikdy neoblíbí. Ty úkoly musí být zadané se zájmem o studenta, pestré, lákavé, vyvážené a dobře nadávkované (ani moc ani málo), s osobním povídáním pro daného studenta a s plánem. Student musí cítit, že ukoly dostává proto, že mu pomůžou dosáhnout jeho cíle. 

Je spousta studentů, kteří by se rádi učili sami (z jakýchkoli důvodů - finančních, časových,…), ale vlastně neví jak, neví, jaké zdroje používat, neví, jaké aktivity dělat, a snadno sami sebe buď moc zahltí nebo se zaseknou na něčem neefektivním nebo od učení prostě upustí. Od toho jsme tu my, lektoři, takoví koučové, trenéři, kteří jim řeknou, co mají dělat, sestaví jim plán, motivují je, udrží rytmus, nezahltí je, budou s nima v kontaktu, nenechají je upadnout, pomůžou jim překonat jakekoli překážky v učení.

Asynchronní výuka není jen posílání úkolů, je to takové řízené samoučení. 

Zkuste si to představit jako cvičící program, když nechcete chodit do posilky za trenérem, ale chcete cvičit doma s vlastním vybavením, ale potřebujete plán a pomoc. Potřebujete někoho, kdo vám vytvoří plán na míru a bude tam pro vás, bude vás motivovat, bude vám pomáhat to nevzdát. Ale nepotřebujete ho vidět osobně, stačí, že vám píše, že sleduje vaše výsledky, že vám radí, že se o vás zajímá, že se vyptává, že vás kontroluje. Dovedete si takový cvičící program představit? Pokud ano, tak jste právě pochopili, jak funguje asynchronní výuka i cizího jazyka.

Samozřejmě je ale důležité si uvědomit, že takováto metoda není pro každého lektora a není pro každého studenta. Možná ani takové cvičení a hubnutí by vás nebavilo. Možná potřebujete něco jiného. To ale neznamená, že není vhodná ani pro vaše studenty. Pro některé možná ano, pro některé vůbec, pro některé možná, třeba s kombinací s konverzacemi. Pokud začnete nabízet asynchronní výuku, neznamená to, že to hned nacpete všem a všem to bude muset vyhovovat. Stejně tak jako když natočíte videokurz nebo vytvoříte skupinový kurz, tak taky není vhodný pro všechny vaše studenty. Pro někoho možná ano, pro někoho vůbec.

Asynchronní výuka je vhodná pro lektory, kteří rádi tvoří plány, umí motivovat, mají nápady na zábavné úkoly a baví je být kreativní. A pro studenty, kteří se nevyhýbají vlastní zodpovědnosti, uvědomuji si, ze bez práce nejsou koláče a že jedna lekce týdne na velký progres nestačí. Je pro studenty, kteří chtějí v učení systém a pomoc, sami se v tom plácají, ale na klasickou výuku nemají pravidelný volný čas nebo peníze nebo jim nedává tak velký smysl. My často máme mezi studenty ženy na mateřské, lidi, co často cestují, polygloty, co jsou zvykli učit se sami, zaneprazdněné lidi, kteří chtějí jen sem tam dostat úkoly do mailu, ale na lekci nemají čas. Prostě různí studenti, různé důvody. 

Na závěr bych ještě rada dodala, že většinou asynchronní výuku kombinujeme se synchronní, to znamená, že studenti dostávají týdenní úkoly, na kterých pracují sami, a jednou nebo dvakrát týdně se spolu sejdeme na 30minutovou konverzaci. Z mých zkušeností je tohle ten nejefektivnější způsob, jak se v jazyce posunout, např. se připravit na zkoušky.

Doufám, že se mi tímto článkem podařilo vám asynchronní výuku líp přiblížit.

Pod pokličkou.

Já asynchronní výukou zpestřuju své služby už 4.rokem a k dnešnímu datu mám za sebou 35 individuálních studentů a 8 skupinových kurzů. Naučila mě ji Ivana před 4 lety a jsem ji za to moc vděčná. Díky asynchronní výuce dosahují mí studenti rychlejších pokroků a učí se učit sami. Mně jako lektorce asynchronní výuka přináší příjem i v době, kdy jsem nachlazená nebo na cestách.

Online jazykovým trenérem za měsíc

Intenzivní měsíční kurz o asynchronní výuce. Nevymýšlejte kolo, které už vymyslela Ivana na mateřské. Naskočte do našeho nejlépe hodnoceného kurzu a užijte si s námi celý srpen.

Víc info o kurzu

Pokud i vy chcete zařadit asynchronní výuku do svých lektorských služeb, tak naskočte do intenzivního měsíčního kurzu "Online jazykovým trenérem za měsíc", který pořádáme v srpnu.

💡
Zkratka na vaší lektorské cestě - Potřebujete konkrétní odpovědi na vaše otázky? Nevyhovují vám termíny skupinových kurzů? Chcete najít způsob lektorování, který vás bude skvěle bavit i živit? Na jedné konzultaci získáte informace, po kterých byste sami pátrali měsíce i roky. S kterou z nás se pustíte do práce? S Ivanou nebo s Hankou? Objednejte si konzultaci na info@digitalnilektori.cz