Co mi dala ZOOM lekce pro 1000 účastníků?

Učit 1000 studentů na ZOOMu je bláznovství i výzva. Jana Hudečková se toho nebála a sepsala nejnapínavější článek na našem blogu. Čeká vás drama, ale i tipy, triky a zásadní chyby, které nesmíte nikdy udělat.

Co mi dala ZOOM lekce pro 1000 účastníků?

Učit 1000 studentů na ZOOMu je bláznovství i výzva. Jana Hudečková se toho nebála a sepsala nejnapínavější článek na našem blogu. Čeká vás drama, ale i tipy, triky a zásadní chyby, které nesmíte nikdy udělat.

Učit 1000 studentů najednou a mít je všechny připojené přes ZOOM to je bláznovství a nebo veliká výzva. Jana Hudečková, lektorka češtiny pro cizince, do toho šla a navíc o tom napsala velmi napínavý článek. Usaďte se pohodlně a věříme, že budete číst se zatajeným dechem jako my dvě.

Jak se to stalo?

Jazyková škola Go Study group s.r.o., pro kterou pracuji již 14 let, má skvělé nápady. Vymyslí vždy něco zajímavého a já dostávám možnost to realizovat. A tak jsem jednou slyšela: “Učíme online, tak co kdybychom udělali lekce, které budou zdarma a budou pro co největší objem lidí. A budou často. A budou super zábavné. A bude to skvělá reklama. A budou…” No a proč ne? Vždy jsem pro každou šílenost. Mojí podmínkou bylo, aby to nebyl jednostranný webinář, kde já budu něco říkat a studenti budou poslouchat a zapisovat. Chtěla jsem, aby měli možnost si toho co nejvíce vyzkoušet a zapojit se do výuky. No jo, jenže některé věci prostě nevyzkoušíte předem.

Protože kde předem vezmete 1000 komparzistů, kteří si to s vámi prostě přijdou zkusit? A tak jsem se na ten tenký led pustila a doufala jsem, že budu mít prostě kliku a že to klapne.

Co bylo jasné hned na začátku?

Bylo jasné, že lidí přijde hodně. Před lekcí probíhala masivní reklamní kampaň, zájem byl velký. Bylo jasné, že jedeme přes ZOOM. Chci je přece zapojit a Zoom používám dlouho, takže jasná volba. Bylo jasné, že budu mít pomocníka, který bude kontrolovat chat. Tvrdila jsem, že pomoc nepotřebuji, ale firma chtěla mít přehled o tom, co si lidi v chatu píšou. To jsem během výuky nemohla kontrolovat já. Bylo jasné, že jedeme alespoň 60 minut. Bylo jasné, že materiály se kterými budu pracovat budou převážně moje. Musím přece ukázat, že jsme kreativní a prostě ten online umíme, ne? A Digitálním lektorům díky za krásné Genially k tématu rodina.

Takže jsem si připravila výklad různých jevů v Genially, připravila jsem si v Google Sites web, na který jsem po lekci chtěla studentům vložit vše probrané a vše, s čím jsme pracovali. Hry ve Wordwall a LearningApps byly samozřejmostí. Ani práce s Edpuzzle taky nezůstala stranou.

Věděla jsem, že stejně jako na jiné lekce, budu mít vše otevřené v liště prohlížeče předem a v pořadí, ve kterém chci na lekci postupovat. To mi šetří čas a chaotické klikání.

V nastavení zoomu jsem předvolila, abych neslyšela žádné zvuky informující o příchozích do waiting roomu a o odchozích lidech z hovoru, nastavila jsem, že sdílet monitor mohu jen a pouze já. Určitě by někoho napadlo zlobit mě svým sdílením.

Upravila jsem waiting room tak, aby tam studenti viděli logo a krátkou zprávu.

Co předpokládáte?

Tušíte, že 1000 lidí prostě nepustíte do synchronní úpravy Google dokumentu, tušíte, že ani sdílený JamBoard nebude to pravé ořechové. Tisíc je prostě moc. Tušila jsem to hlavně proto, že jsem to už zažila.

Když jsem dříve vedla lekce pro 300-400 lidí, už tam se ukázalo, že Google dokument pojme naráz asi jen stovku editorů a další tam prostě nepustí. A vymýšlet blbosti, že link pošlete individuálně do chatu vybraným lidem, to trvá moc dlouho a publikum ztrácí pozornost. To ovšem neznamená, že s těmito věcmi nemůžete pracovat, naopak, jen to bude sdílené na vašem monitoru a odpovědi prostě lidi napíšou do chatu.

Taky jsem se domnívala, že hry jako Kahoot a Quizlet live nebudou nejideálnější, protože v pravidlech hry se uvádí počet účastníků v jeden moment něco kolem 40-50 (teď už Kahoot uvádí i méně). O tom všem ještě stihnete přemýšlet.

Asi vás i napadne, že byste měli mít absolutní kontrolu nad situací, protože přece nechcete chaos. Takže co? Asi by to chtělo ty lidi na začátku ztlumit. A nejen na začátku, chceme, aby nemluvili celou dobu, případně jen na vyžádání. To přece na ZOOMu jde. Kliknete na “mute all” a pak jenom vyřadíte z provozu možnost, aby se účastníci unmutovali sami. Uf, a je to. Co by se tak ještě mohlo stát?

Mozek vám jede asi na 200 %. Nesmíte to zkazit, ale zároveň to musíte trochu risknout, protože moc jiných možností nemáte. Ale tak, co se může pokazit? Držím se zásady digitálního lektora a svou komunikační platformu ovládám přece na maximum. Alespoň si to myslím.

3...2...1...START!

A je to tady, zapínám meeting asi 50 minut před jeho začátkem. A hned je ve waiting roomu 50 lidí...dobře. A s ubývajícími minutami přibývá lidí. 10 minut před začátkem jich tam čeká 995, ok, ignorujete bušení srdce, stíráte lehké krůpěje potu z čela. Ve waiting room se snažíte najít svého parťáka, kterého pak následně pouštíte dovnitř. Děláte z něj co-hosta a domlouváte se na tom, jak to bude probíhat.

A pak to odbouchnete. “Admit all” a jízda začíná. No jo jízda, když zoomujete normálně (což je v mém případě maximálně 350 lidí), jste zvyklí, že kliknete a do pár sekund máte účastníky v hovoru. Ale ouha, s 1000 už to asi tak nefunguje, takže lidi přibývají dobrých 5 minut. A vy jako blázen opakujete stále dobrý den a usmíváte se od ucha k uchu a melete nesmysly. V hlavě vám běží, že tohle už příště neuděláte, a že si PŘIPRAVÍTE úvod, který se ve smyčce bude opakovat a vy v hovoru ještě vidět nebudete. Na příští lekci jsem si připravila v Canvě luxusní video s naším křečkem, kde byla informace, že začneme za 5 minut. Lidi naskakovali, měli se na co dívat a nikdo nestrádal.

Kameru skoro nikdo zapnutou nemá, ale vy zjistíte, že v tomto objemu je to úplně jedno a stačí vám aspoň těch 5-10 odvážlivců. Oční kontakt máte, víc neřešíte.

Tak začneme, představím se, samozřejmě pomocí Canva prezentace, která je prostě skvělá. A hned na dalším slidu chci, aby všichni zjistili, jak je skvělý i Zoom a aby namalovali srdíčko nebo značku na mém monitoru na místo podle toho, ze které země jsou. Skvělý nápad. Funkce Annotate musí oslnit každého. V Zoomu pro 300 účastníků fungovala skvěle. Tak to chci “prubnout” i tady. V sekundě mám monitor pomalovaný tak, že nevidím vůbec, ale vůbec nic! V tomto momentě mi na monitoru vyskočila jakási hláška, a jak jsem byla lehce v presu, protože takový bordel jsem nečekala, moc jsem nepřemýšlela a odklikla jsem to. Ups, ukázalo se, že to byla žádost o převzetí kontroly nad mou myší. No...povolila jsem to...několikrát! Neptejte se proč, za jiných okolností bych to nikdy neuděla a ano, už jsem se s touto hláškou setkala dříve.

Ale stres, touha po dobrém výsledku a rychlém řešení situace udělaly svoje. A tak mi najednou slidy z nachystané prezentace lítají zleva doprava a já lítám s nimi.

Do toho se směju, zdánlivě zvesela kárám účastníky, že jsou to zlobidla a že jim to hned zakážu (zakázala bych sakryš, kdybych mohla pořádně ovládat tu myš, že jo?:). Tohle všechno trvá asi půl minuty, ale mně se to zdá jako věčnost.

Nakonec se zmocním myši, prokoušu se k zákazu anotace, povypínám všechny, kdo měli přístup k mé myšce a klidným a vyrovnaným hlasem s lehkou ozvěnou smíchu pokračuji dál. Do hlavy si vrývám, že to anotování zakážu příště hned na začátku, než se účastníci stihnout vzpamatovat. A tu myš taky!

Ale nevzdávám se, jedu a vysvětluju a učím a sleduju chat. Nesleduju...tam teče lavina komentářů, diskuse, linků na cosi, co asi ani nechci vědět a já to vzdávám. Chat můžete také v nastavení vypnout, popř. změnit, aby mohli účastníci psát jen vám. Ale to jsem nechtěla, chtěla jsem aspoň nějak udržet vzájemnou komunikaci.

Říkám si, už jsem je pěkně naučila představovací fráze, tak co je seznámit s breakout rooms? Ano, breakout rooms můžete udělat maximálně 50 a když tam těch lidí je 1000, tak by v jedné bylo 20 lidí a to jde, ne?

Povolila jsem účastníkům, aby mohli mluvit, vysvětlila jsem, co po nich budu chtít, automaticky je rozdělila do skupin a odstartovala jsem akci. Vše běží, říkám si, jak hezky nám to jde. Do toho mrknu na mobil a tam zpráva: “Na Instagramu klesá sledovanost, změň aktivitu”. Aha! Kolegyně z firmy přenáší hodinu na Instagram a lidi na IG to nebaví, protože vidí jen mě a lidi pracující v breakout rooms ne. Jasná věc, takže v půlce ukončím aktivitu se slovy, že jim to jde moc pěkně a že teď budu chtít vidět, o čem tam mluvili.

Nové ponaučení, dělejte jenom to, co vidí všichni, a čeho se můžou zúčastnit. A tak jsem vydala další příkaz, představte se mi do chatu. Ok, to bylo v pohodě, stíháte každou 10. větu.

Chat letí rychlostí blesku, ale nevadí, něco přečtete nahlas, něco i opravíte. A dobré příklady napíšete na monitor, to vidí všichni. Výhra!

Na interakci a zároveň krásnou prezentaci se ukázal ideální Kahoot, nejen, že do hry pustil asi 450 lidí, i když avizoval v neplacené verzi 80 (v současnosti už asi jen 20), ale i když nejste ve hře, tak vlastně vše vidíte na sdíleném monitoru a můžete o odpovědích alespoň přemýšlet. A tak jsme pokračovali Kahootem. Zvládli jsme i Quizlet live a Quizzies, všechny tyto platformy pustily dovnitř více než 400 lidí a fungovaly perfektně. Možná by pustily i více, jen já už jsem hru odstartovala v momentě, kdy další účastníci přibývali pomalu. Aby ostatní nečekali.

Ztráta pozornosti účastníků je totiž něco, co vám nedá ani na minutku vydechnout.

A pak narážíme na poslední věc, která se vám do 500 lidí s dobrým internetem nestane. Při 1000 se už lehce zavařuje i ZOOM, nebo možná můj počítač, těžko říct, ale každopádně to drhne. Neměňte rychle okna, nepřeklikávejte z chatu do chatu a jinam, nechtějte naráz psát a ukazovat a odpovídat do chatu, to už prostě ta moje technika nezvládla dost dobře. I když pracuji s novými, docela nákladnými a výkonnými stroji a s internetem s rychlostí 500 Mb/s.

Na konci se snažím o motivující feedback a vytasím se s Mentimetrem. Wordcloud je super věc, hlavně, když ho tvoří účastníci sami.

A když vidím výsledek, říkám si, že je fajn, že se tam ten pohla vní orgán objevil jenom 50x.

Pro příště si asi pro tento objem účastníků vyberu Answergarden, kde si na mobilu otevřu stránku a budu manuálně odklikávat slova, která mohou proniknout do wordcloudu pro všechny. Ale i s tím údem vypadá wordcloud úžasně, to je jiný kafe, než když vám ho tvoří 18 studentů. Krása.

A co se ukázalo potom?

I když to všechno zní vlastně jasně, byl to adrenalin. Těch lidí bylo prostě fakt moc! Ale zvládli jsme to a přímý přenos na instagram měl po pár hodinách 23.000 shlédnutí. Komentáře byly čistě pozitivní. A já jsem nemohla usnout asi do 3 do rána, jak mi ten mozek pracoval. Řeknu vám, byla to škola, byla to škola, kterou prostě chcete zažít.

Protože vám to dá možnost vyzkoušet věci, které předpokládáte, vyšokovat se z věcí, které nečekáte a i z těch, které normálně ovládáte na 100 % a ověřit věci, které vlastně víte jistě.

A taky si příště rovnou v ZOOMu nastavím, že anotovat může jen ten, kdo sdílí monitor. A monitor mohu sdílet jenom já.

A už nikdy nikomu nedovolím, aby si vzal na vyžádání moji myš, i to si předem můžete nastavit na webu zoomu. A pak už to neřešíte.

A kdybyste po tom náhodou v průběhu lekce zatoužili, vždy to můžete přímo v hovoru opět zapnout. Ale výchozí nastavení vám ušetří nervy.

Funkci předání myši mám ale v klasických hodinách moc ráda. Její nebezpečnost je mýtus, vy vždy svým klikem předání přerušíte. Student nemá možnost ovládat váš počítač. Ovšem, když 1000 maluje po vašem monitoru a ještě do toho někdo okupuje vaši myš, je to lehká dezorientace.

Při zpětném zhodnocení můžu doporučit využití zajímavého pozadí na zoomu, pomůže přitáhnout pozornost a ještě tam můžete propašovat svůj instagram.

Jediná věc, která mě mrzí, je to, že ve waiting roomu bylo dalších asi 400 lidí a nás nenapadlo vyzkoušet, zda nám je ZOOM pustí, i když bychom překročili zaplacený limit. Tak snad toto ještě prověříme někdy příště.

CO ANO

✅ Otevřete si záložky v prohlížeči se všemi aktivitami dopředu v pořadí v jakém je chcete používat.

✅ Mějte waiting room a nastavte jej tak, aby studenti viděli logo a krátkou zprávu, budou tam určitě chvíli čekat.

✅ Vypněte všem mikrofon.

✅ Mějte co-hosta především pro kontrolu chatu a případné vyhazování lidí z hovoru.

✅ Nastavte v Zoomu, že sdílet obrazovku můžete pouze vy.

✅ Vypněte v Zoomu zvuky o příchozích do waiting roomu (bude to jinak v kuse cinkat)

✅ Sdílejte svůj monitor stále.

✅ Chatu věnujte pozornost jen, když zadáte konkrétní otázku

✅ Připravte se psychicky nejen na stres z počtu lidí, ale také na chaos z neustálého blikání a klikání.

✅ Využívejte pozadí v zoomu i pro samotný obsah lekcí

✅ Ujistěte se, že máte výkonný počítač a rychlý internet. 1000 lidí v lekci dá opravdu zabrat.

✅ Připravte Web v Google Sites pro výstupy z lekce (nebo jinou formu výstupu)

✅ Počítejte s tím, že i když dáte Admit all, Zoomu trvá několik minut než všechny účastníky doopravdy pustí dovnitř. Začněte je pouštět ještě před oficiálním začátkem. Připravte si např. nějaké vtipné video, které budete pouštět lidem, kteří už tam jsou.

CO NE

❌ Pokud si nejste jistí svým publikem, nedávejte jim v Zoomu přístup k funkci annotate. Během pár vteřin může být obrazovka natolik nečitelná, že sami nebudete vědět kam kliknout.

❌ Nepředávejte ovládání myši.

❌ Nenechte lidi zapínat si mikrofon.

❌ Nic nepředpokládejte.

❌ Neztraťte pozornost účastníků. Sdílejte a měňte aktivity, víc než normálně.

❌ Nechtějte s účastníky mluvit.

❌ Nesnažte se číst chat nonstop.

❌ Ale nevypínejte chat.

❌ Nepanikařte, i přes neustálé blikání a změny v Zoomu.

❌ Neklikejte nesmyslně v zoomu, čtěte, co vám píše a nebuďte zbrklí!

❌ Nebuďte ve stresu, když něco zapomenete říct. Vaše publikum neví, že jste jim to chtěli říct.

❌ Nenechte se rozhodit sprostým slovem či obrázkem.

❌ Netrvejte na kameře u studentů.1000 jich stejně nestihnete sledovat. A kvalita přenosu se vám odvděčí.

❌ Google dokumenty - zvládají maximálně 100 editorů zároveň

❌ Pokud zároveň streamujete lekci na dalších platformách, nepoužívejte breakout rooms a další aktivity, kde průběh není vidět na vašem monitoru.

❌ Každý člověk, který vstoupí do waiting roomu, přeruší na chvíli vaše psaní na monitor s funkcí Annotate.

Mgr. Jana Hudečková

Vystudovala na Pedagogické fakultě UK. Vyučuje už skoro 14 let český jazyk cizince prezenčně i online v denních skupinových kurzech. Věnuje se i individuální výuce. Vede kurzy ekonomické terminologie, natáčí výuková videa pro studenty češtiny a nově vydává podcast Učíme se česky. Jana je 14 let věrná Go Study group jazykové škola s právem státní jazykové zkoušky s.r.o.