8 nejoblíbenějších aplikací do on-line hodin (nejen) francouzštiny

Aplikace a nástroje, mohou rozehrát naše online hodiny jazyků. Pavlína Jurzykowská je učitelkou francouzštiny, která se digitální výuky na jaře 2020 nezalekla a naučila se ji využívat. Její studenti se tak mohou těšit, co jim na které hodině představí.

8 nejoblíbenějších aplikací do on-line hodin (nejen) francouzštiny

Aplikace a nástroje, mohou rozehrát naše online hodiny jazyků. Pavlína Jurzykowská je učitelkou francouzštiny, která se digitální výuky na jaře 2020 nezalekla a naučila se ji využívat. Její studenti se tak mohou těšit, co jim na které hodině představí. A pro nás lektory a učitele jazyků je Pavlína velikou inspirací.

Mé nejoblíbenější aplikace do on-line hodin (nejen) francouzštiny...

Na začátek (pro pořádek) se přiznám hned dobrovolně: učím francouzštinu a to i přesto, že jí dvacáté první století příliš neprospívá. Tytam jsou doby, kdy nás na základce pro tento jazyk lákali učitelé větami typu – je to jazyk diplomatů! Intelektuálů! Módy! Kdepak... Posledních dvacet let se mluví o všemocné angličtině (s tím souhlasím) a velice sexy španělštině (s tím taky souhlasím) a pro volbu druhého jazyka výhodné němčině (ok, taky souhlas). Ptáte se tedy – jak to, že mám práci?

Prostě se snažím ze všech sil. Jde mi hlavně o to, aby žáci (a také jejich rodiče) přestali dělat mezi jazyky pomyslné soutěže krásy a aby si jazyk zvolili zejména podle svých pocitů a možná i díky osobnosti učitele. Podtrženo a sečteno, na rovinu všem říkám: “naučte se perfektně angličtinu a druhý jazyk berte jako volbu z lásky”. O to víc mě těší, když najdu v sedmé třídě před sebou alespoň dvanáct rozzářených tváří začátečníků. To se pak totiž může třída s FRJ otevřít.

Mé studenty na úvodní hodině vítám takovou “kratší” únikovou hrou starého mnicha Dona Perignona - akorát místo šampaňského na jejím konci ode mě dostanou tyčinkové lepidlo a tento obrázek - jejich první v sešitě s nápisem Le français. Nadpis s datumem (co kdyby přišla inspekce...) zní: Vítejte ve světě Frankofonie!

Vraťme se ale ke mně. Je mi 40. Mám tři malé děti. Za sebou více či méně úspěšnou kariéru novinářky. Tři porody, sedm let mateřské, na konci které jsem před 5 lety pochopila, že pokud se chci pořádně věnovat svým třem dětem (babičky jsou daleko), tak holt budu muset oprášit svůj druhý diplom z fakulty a začít učit nejzvukomalebnější jazyk na světě. Byl to naivní plán, školství opravdu nejde šidit. Nechodím domů hned po obědě, ale i tak je to lepší než se vracet vlakem kolem sedmé večer... Učení mě nesmírně baví. Taková ta čistá radost, že máte před sebou žáky, kteří se možná jednou stanou frankofily (jako já!).

Krásné 4 roky jsem měla na to, abych se zorientovala a “učesala” si své hodiny. Pátý rok jsem si malovala jako rok přelomový, kdy už mě nic nepřekvapí (mám pod stolem krabici plnou her, odučila jsem všechny tři díly učebnice, autoritu už si taky umím vybudovat, jedna nepříjemná kolegyně už zná můj názor na ni,...). Jenže -  přišel koronavir. V březnu se děly samé hrozné věci. Tajně jsem záviděla své kamarádce, která je profesionální online lektorkou angličtiny. Od ní přišel první tip – Quizlet.

Uf, jaká to úleva, že se dají slovíčka učit i na dálku pomocí aplikace! Quizlet byla moje první “hra”, kterou jsem umístila do Google Classroomu.

Quizlet

Slovíčka se pak opakují i v mikrohrách, pro žáky už ale začíná být nuda.

Volím tedy jako DÚ na Google Classroom a chci vyfotit závěrečnou obrazovku - dosažený úspěch.

Ukázka

Quizlet
O Velikonocích jsem propadla Kahootu, ale ten všichni znáte, a Scribble.io.

Skribbl.io

Vtipná hra... Používám ráda za odměnu :-) Když hezky žáci pracovali - dáme si Skriblíky 😊

Jak na to: nahodíte* přesně znění slovíček, zatrhnete, že chcete do hry použít jenom je, a link nasdílíte streamem žákům,systém pak jednoho “vyvolá” a ten kreslí obrázek. Vyhrává žák, který jako první správně napíše, co kamarád nakreslil.

https://skribbl.io/

Skribbl.io
Když rozkvetly tulipány pod naším kuchyňským oknem, tak jsem se slzami v očích objevila kouzlo Liveworksheets (které mi za necelý týden vyplněné žáci posílali na email).

Liveworksheets

INTERAKTIVNÍ PRACOVNÍ LISTY... hotové a zadarmo...

Používám v hodinách, při práci ve skupinách (breakout rooms) i jako DÚ

Samé výhody... (jen si musíte ověřit správnost a třeba překlepy).

Ukázka listů na FRJ.

Liveworksheets

Online hodiny byly na jaře nepovinné a pěkně mě to štvalo. Jednak kvůli tomu, že bez kontaktu alespoň přes obrazovku cizí jazyk učit příliš nejde. A také proto, že zatímco já jsem učila (nepovinně!) přes ZOOM, tak moje tři prvostupňové děti nedělaly vůbec nic (dostávaly vždy v neděli jen nekonečné seznamy cvičení, které mají udělat, ale bez pomoci dospělého to nešlo...).

Takže jsem od ZOOMu běžela kolem poledne k plotně a od plotny učit své vlastní děti. Až do večera. V den vysvědčení jsem samou radostí vypila láhev červeného Bordeaux málem na ex!
Bordeaux málem na ex!

Přišlo září. Děti ve škole byly jak vyměněné. I nezkrotná 7. A se vrátila v úplně jiné náladě. Žáci byli rádi, že jsou ve škole! Vážili si každého mého slova a opravdu byli jiní, lepší. V hodinách jsme hráli na závěr za odměnu Kahoot.

Kahoot

Znáte všichni. Já v něm testuji slovíčka. Přesně podle učebnice. Prostě místo na papír teď dělají Kahoot.

Výhoda: report – opravuje to za mě

Nevýhoda: potřeba mobilu (ZOOM už řeší přímo s Kahootem).

Ukázka: má slovíčka pro učebnici “Le Francais entre nous 1”

Kahoot

Druhý lockdown ale na sebe nenechal dlouho čekat.

Přiznám se, že mi bylo hned divné, že učitele (mě konkrétně před zhruba 150 různých dětí denně) pustil nějaký pán - prý kvůli volebním hlasům - do škol bez roušek. No ale budiž. Všechno zlé je na něco dobré. Všichni kolegové dostali od ředitelky naší školy příkaz, že musí učit alespoň 3 hodiny denně online. Staří nerozhoduje. Ani stupeň odporu k ­novým technologiím. Mé vlastní děti už v době lockdownu nemusím učit po večerech já. Učí je ti, kteří za to dostávají výplatu. Neuvěřitelné v březnu, se stalo reálným v říjnu. Kdyby alespoň s touto rychlostí proběhla i slíbená revize RVP!

Ale zpátky k mým oblíbeným aplikacím - ty další na sebe nenechaly dlouho čekat (zejména díky sociálním sítím plným sdílných učitelů - děkuji!).

WordWall

Před pár dny jsem objevila aplikaci, na kterou nedám dopustit a hodnotím ji jako tu nejlepší - WordWall. Po páté hře od vás sice budou chtít trošku penízků, ale za tuto aplikaci je opravdu ráda autorům pošlu. Nahodíte slovní zásobu, přiřadíte definici a systém sám generuje hry.

Úžasné. Navíc propojeno s GCR. Samé výhody.  Bez registrace. Chybí snad jen ten report, ale děti se alespoň řadí podle úspěšnosti - jako v nějaké obyčejné PC hře.

Ukázka

WordWall

Horší zprávou je, že před dvěma týdny začal Kahoot mé žáky nudit. Navíc někteří jedou ZOOM z mobilů a tak nemají druhý mobil nutný k této hře vždycky po ruce. Nepomohli ani mé nářky, že mám Kahootů nachystaných na naše učebnice přes osmdesát.

Musela jsem objevit Quizziz. Je na mě celkem “živý”, ale děti ho milují. Ať žije nová generace “Z”!

QUIZIZZ

Testuji... zatím vypadá hravěji než Kahoot.  Dávám v něm dětem časování sloves.

Výhoda: nepůsobí tak přísně jako Kahoot. Propojení s GCR.

Nevýhoda: zatím nevím :-)

Ukázka.

Quizizz
Hezký a hravý, pro pokročilejší úroveň je i jednoduchý BaBaDum.

BaBaDum

...rychlovka na konec hodiny, nebo do skupin – kdo jich umí více? Započítávají se totiž jenom ty, které označíte správně!

Prostě jen slovíčka, která plynou za sebou.

BaBaDum
A samozřejmě klasika – v této době nutná výbava každého učitele jazyků na ZŠ (kvůli strašáku s názvem RVP). Já používám “bohužel placené” interaktivní učebnice od Frause (nestačí koupit si knihu, jak to má např. Klett...).

Flexibooks - Interaktivní učebnice

Koupila jsem si obě mé učebnice FRJ. I pracovní sešity.

Flexibooks
Teď už jenom najít ten správný poměr všeho. Důležité je si hodinu dopředu naplánovat. Méně je více. Na základní škole během učení druhého cizího jazyka jde hlavně o to děti neodradit a předat jim základy.

Mé plánování hodiny

Já používám možnost naplánovat si hodinu přímo v mé "interaktivní tabuli" LiveBoard. Mám tam přípravy pro všechny třídy. Žáci pak do nich píší např. věty z PS. Dětem je na konci hodiny sdílím do GCR. Ideální pro děti s IVP.

LiveBoard
A dost bylo slov. Můj osobní podzimní lockdownový úkol je splněn - sepsat si ty nej aplikace, které chci používat i v době, až se z toho všeho kolem dostaví únava. Snad pomůže i vám.

Pavlína Jurzykowská

alias Frankofilka je učitelka na ZŠ Zeleneč