Tipy pro lektory: Jak tvořit dobrý placený obsah

Placený obsah může být skvělým doplňkem příjmů pro lektory, ale vyžaduje čas, specializaci a realistická očekávání. Barbora Ziková, autorka podcastu Tak Trochen, sdílí své zkušenosti s tvorbou obsahu na platformě Forendors a radí, jak se vyhnout častým chybám při startu.

Tipy pro lektory: Jak tvořit dobrý placený obsah

Důvodů, proč se pustit do placeného obsahu, je hodně. Především – může to být jedna z příjmových nohou, na kterou se jako lektoři postavíte. Znáte to, když vám studenti na poslední chvíli zruší lekci? Taková časová okna se dají využít pro přípravu obsahu, který zpoplatníte, a můžete tak získat dodatečný příjem. 

Jenže – jak na to jít správně? 

Placený obsah pro lektory vypadá na první pohled jako jednoduchý krok – máte už přece po ruce spoustu materiálů, které jste v minulosti nachystali pro své studenty. Stačí je jen vzít, naházet za paywall a máte hotovo – peníze se jen pohrnou. Nebo ne? 

Právě to je jeden z mýtů, který o placeném obsahu mezi lektory koluje. Mluví o něm i Barbora Ziková, kterou možná znáte z podcastu Tak Trochen. A Bára k tomu má určitě co říct – nejenže vyučuje němčinu a má vlastní jazykovku, ale taky sama už dva roky na vlastní kůži zjišťuje, jak k placenému obsahu přistupovat. Tvoří na Forendors, což je česká platforma umožňující tvůrcům zpoplatnit svůj obsah např. formou předplatného.

Určitě bych nikomu neradila začít tak jako já,“ směje se. „Moc jsem nad placeným obsahem nepřemýšlela – prostě jsem si založila účet na Forendors a začala. Až zpětně jsem pochopila, že to nebyla moc dobrá strategie.“

Co by tedy z vlastní zkušenosti doporučila všem, kteří chtějí s placeným obsahem začít?

Specializace. „Sama jsem si na začátku neurčila, na co se chci ve svém obsahu specializovat. Doteď s tím bojuju. Doporučuju všem, aby to nepodcenili a rozhodně si takový domácí úkol udělali. Měla jsem výhodu, že jsem šla na Forendors před dvěma lety, tehdy tam ještě nebyla tak velká konkurence. Dnes už je konkurence širší a do budoucna určitě ještě poroste – o to důležitější ta specializace je, protože vám pomůže vyhranit se vůči jiným tvůrcům.“ 

Čas. „Naprosto klíčová věc – opravdu zvažte, jestli na tvorbu obsahu najdete dostatek času. Brzy pochopíte, že pracovat na dobrém placeném obsahu jen v pauzách mezi lekcemi nestačí. A rovnou si položte otázku – když s tím začnu, co budu muset přestat dělat, co budu muset delegovat nebo automatizovat? Tvorba obsahu je velký žrout času, zvlášť pokud jste to nikdy nedělali a budete si to muset teprve osahat.“

Očekávání. „Nastavte si svá očekávání realisticky – placený obsah vás sám o sobě nejspíš neuživí. I za úspěchem Broni Sobotky, asi nejznámějšího tvůrce mezi lektory, je deset let práce a tým lidí. Proto spíš zvažujte, co vám to má přinést – třeba vyrovnání výkyvů v příjmech kolem Vánoc nebo prázdnin? Nebo zaplacení virtuální asistentky, díky které se nebude muset tolik věnovat administrativě a budete si moci naplánovat více lekcí?“

Trpělivost. „Když se do toho pustíte, buďte konzistentní. Zažila jsem pár kolegů, kteří si už po dvou měsících stěžovali, že nemají dost předplatitelů, a skončili. Jenže to je strašně krátká doba – sama jsem v prvním roce měla deset patnáct předplatitelů, po dvou letech je jich sedmdesát. Je to pořád málo, ale v mém oboru je to super. Hlavní je, že zůstávají – a přibývají další. Jasně, pokud budete mít po dvou letech dva předplatitele, tak to dál nedává smysl – na začátku ale nepanikařte, i když to poroste pomalu.“

Komunita jako základ

Přestože Bára na začátku neměla promyšlenou strategii, měla něco jiného – komunitu okolo svého podcastu. 

Ve chvíli, kdy vstupovala na Forendors, tvořila podcast už dva roky. Lidé ji nejen poslouchali na Spotify a dalších podcastových platformách, ale taky ji sledovali na sociálních sítích – hlavně na Instagramu, o který pečuje dodnes a kde má přes 6 tisíc sledujících.

„V tom jsem docela radikální – myslím, že když nemáte komunitu, nemá smysl začínat s placeným obsahem. Komu to budete prodávat? Jak? Nejdříve musíte myslet na komunitu, budovat ji, než začnete tvořit placený obsah. Je to jako stavět dům – potřebujete základy. A komunita je naprostý základ. Hodně je to vidět třeba u fyzioterapeutů, kteří se teď na Forendors přidávají – mají za sebou desetitisícové davy fanoušků, protože si to za ty roky oddřeli na sociálních sítích. Teď se jim to vyplácí,“ uvádí Bára. 

Specifika placeného obsahu

Dobrá – řekněme, že komunitu máte a navrch jste odhodlaní placenému obsahu věnovat čas. Taky jste si promysleli, na co se specializujete a nastavili si realistická očekávání. 

Co dál? 

Bára přidává pár dalších podnětů, jak byste o tvorbě placeného obsahu měli přemýšlet:

Recyklujte. Ale promyšleně. „U některých kolegů jsem viděla, že na Forendors naházeli náhodně všechny materiály, které měli po ruce. Neměli to promyšlené, nevytřídili ten správný obsah – to pak ale pro předplatitele nemá žádnou přidanou hodnotu. Nejde o to zasypat lidi hromadou materiálů, měli byste je vést z bodu A do bodu B, něco je během té cesty naučit, něco jim předat. To je to, za co si platí.“ 

Pochopte, že je to jiné. „Když učíte, hned vidíte, jestli studenti chápou to, co probíráte. Máte okamžitou zpětnou vazbu. U předplatitelů je to jiné – ve chvíli, kdy obsah konzumují, nevidíte, jak se tváří, jestli všemu rozumí. Ani zkušení kolegové často nechápou, že tvorba pro předplatitele je něco jiného než výuka studentů, se kterými mluví. Pro lektory to je frustrující, protože jsme zvyklí na přímou zpětnou vazbu.“ 

Využijte, že máte k lidem blízko. „Jako lektoři máte ke své cílové skupině blízko – s klienty mluvíte napřímo, víte, co potřebují, s čím se potýkají, na co se ptají. To usnadňuje tvorbu užitečného obsahu, za který budou lidé ochotní zaplatit. Sama si do poznámek v telefonu nebo počítači píšu, co se během lekcí opakovalo, v čem lidé dělali chyby apod. Když si pak chystám obsahový plán, otevřu si poznámky a vidím, po čem je poptávka. Pak to jen třídím – co by mohl být příspěvek na Instagram, co obsah na Forendors, z čeho by mohl vzniknout nový produkt.“

Pasivní příjem? Mýtus. „Za placeným obsahem je práce – trochu jiná než klasická lektorská, ale pořád práce. Tvořit pravidelně přitom vyžaduje docela dost času – musíte s tím počítat a vyblokovat si na to v kalendáři prostor. Vážně to neberte jen jako bokovku, kterou sfouknete jedna dvě v mezi lekcemi.“ 

Zvolte příjemnou platformu. „Vyhovuje mi Forendors. Líbí se mi, jak je uživatelsky přívětivá – i technický antitalent zvládne připravit hezký příspěvek, protože tahle platforma vás nenechá vytvořit něco, co nebude hezké. To je velké plus pro ty, kteří s placeným obsahem začínají.“ 

Dál se vzdělávejte. „Poslouchám Tvůrcast – i když většinu věcí, o kterých je v něm řeč, znám nebo tuším, pomáhá mi, když je slyším od někoho jiného. Skvělý podcast o tom, jak tvoří svůj obsah, má Broňa Sobotka na YouTubu. Hanka Stejskalová, která je v komunitě lektorů známá díky svému instagramovému profilu Angličtina pro introverty, pomáhá mimo jiné i s marketingem. Navrch hodně čerpám taky z německých zdrojů, ale všechno se samozřejmě nedá přenést do Česka, protože trh je tady jiný. V létě chci nabídnou i vlastní služby pro lektory – nejen konzultace k e-learningovým produktům, ale i k tvorbě obsahu.“ 

Pomáhejte si nástroji. „Používám Canvu a doporučuju to i dalším – přijde mi, že vizuální stránka bývá Achillovou patou lektorů. Myslí si, že nehraje roli, ale přitom je důležitá pro rozpoznatelnost, tvorbu vlastního brandu. Skvělým příkladem jsou Digitální lektoři, kteří jsou rozpoznatelní na první dobrou. Navíc vizuální zpracování usnadňuje i vstřebávání informací. Je to zkrátka jedna z věcí, která odlišuje dobré obsahové tvůrce od průměru. Taky používám LearningApps, Lumi, Genially (pro e-learningové kurzy) nebo Auphonic (pro vylepšení zvuku podcastu, umí vygumovat i hlasy dětí, pokud nahráváte doma). 

Martin Kavka

Martin Kavka

Martin Kavka je autorem Tvůrcastu, týdenního podcastu pro obsahové tvůrce od platformy Forendors. Taky píše Newslettery, což je měsíční newsletter, ve kterém se věnuje newsletterům, ekonomice tvůrců i různým obsahovým projektům. Založil on-line slovník slangu a nových slov Čeština 2.0, napsal bestseller Hacknutá čeština a natočil seriál Hacknutá čeština pro internetovou televizi Stream. Se ženou a dětmi si hraje v rodinném deskovkářství 4 Kavky.