Jak na WhatsApp lekce

Když jsem nastoupila na mateřskou, po nějaké době jsem chtěla začít zase učit. Jenomže tu byl jeden problém: Kdy? No a mně začalo docházet, že přes WhatsApp můžu dělat nejen podporu studentům, ale i lekce. Prostě nahraju hlasovou zprávu a student pomocí hlasové zprávy odpoví.

Jak na WhatsApp lekce

Už je to víc jak dva roky, co jsme poznaly Danču osobně a pořádně. Pro plzeňskou pobočku jazykové školy Slůně jsme lektorovali 40 hodinový kurz o online výuce. A Danča byla jedním z účastníků kurzu, který měl být původně týdenní prezenční a velmi intenzivní, ale nakonec se kvůli špatné covidové situace stal online kurzem na několik týdnů. Danča je lektorka češtiny, která na sobě hodně maká a rozvíjí svůj vlastní projekt Česky s Dančou. Před nějakou dobrou se taky stala mámou na plný úvazek.

Příběh na začátek aneb Jak Danča k WhatsApp lekcím přišla

Když jsem nastoupila na mateřskou, po nějaké době jsem chtěla začít zase učit. Jenomže tu byl jeden problém: Kdy? Původně jsem to měla naplánované tak, že budu mít konverzační dvacetiminutovky. Budu mít lekce, zatímco miminko bude spát. Těch dvacet minut je akorát, než se vzbudí. Nepočítala jsem ale s tím, že miminko se nedá nařídit jako hodinky (alespoň to mé ne :)). Tak jsem přemýšlela, jak to udělat.

Nejdřív jsem si otevřela skupinku. Manžel šel jednou týdně s malým na procházku a já jsem měla skupinovou výuku. Jenomže ne vždycky se nám to hodilo. Ne vždycky malý chtěl zrovna v ten čas do kočárku. Nebo manžel zrovna potřeboval jít na nákup. Tak jsme ten kurz nějak doklepali a já jsem zase přemýšlela, co dál. Nebudu učit? Nebo zkusím mentoring?

Do toho se mi moc nechtělo, ale pak jsem byla v kurzu Kláry Pirklové, kde se mluvilo o tom, že podpora ke kurzům se dá dělat i asynchronně. To jsem už tehdy věděla, ale neuvědomovala jsem si, že je možné ji dělat i formou hlasových zpráv – například přes WhatsApp. No a mně došlo, že přes WhatsApp můžu mít i lekce. Prostě nahraju hlasovou zprávu a student pomocí hlasové zprávy odpoví.

💡
Zkratka na vaší lektorské cestě - Potřebujete konkrétní odpovědi na vaše otázky? Nevyhovují vám termíny skupinových kurzů? Chcete najít způsob lektorování, který vás bude skvěle bavit i živit? Na jedné konzultaci získáte informace, po kterých byste sami pátrali měsíce i roky. S kterou z nás se pustíte do práce? S Ivanou nebo s Hankou? Objednejte si konzultaci na info@digitalnilektori.cz

Tak jsem napsala dvěma studentům, kteří se mnou chtěli mít lekce, že sice „klasické” lekce mít nemůžu, ale jestli chtějí, můžou si se mnou otestovat lekce přes WhatsApp. Nabídla jsem jim dva týdny těchto lekcí zdarma výměnou za zpětnou vazbu – a v případě spokojenosti i referenci. A jestli budou chtít, můžou pokračovat. Oba byli spokojení a WhatsApp lekce máme spolu doteď.

Jak hledám nové studenty

Když jsem viděla, že jsou spokojení i oni i já, začala jsem hledat další studenty. Já hledám studenty na sociálních sítích – respektive oni hledají mě. Jsem hlavně na Instagramu a Youtube. Když hledám nového studenta, zveřejním příběh nebo příspěvek, ve kterém oznámím, že přijímám nové studenty. Vysvětlím, jak lekce probíhají, kolik stojí, případně sdílím i reference.

Druhý způsob, jak hledám studenty, je ten, že napíšu příspěvek, který není prodejní, ale vzdělávací. Studenti se díky němu například naučí novou frázi. Na konci příspěvku zmíním, že pokud se mnou chtějí mít lekce, můžou mi napsat zprávu. Nebo je odkážu přímo na web, kde je víc informací.

Jak WhatsApp lekce probíhají

Student každý den dopoledne dostane nějaký úkol. Během dne mi pomocí hlasové zprávy odpoví. Já mu další den dám zpětnou vazbu – řeknu mu, co se mu povedlo a co by se dalo zlepšit. Potom vytvořím krátké cvičení na procvičení toho, co by se dalo zlepšit. Nakonec mu dám další úkol (takže dostane zpětnou vazbu + krátké cvičení + další úkol). Lekce máme jenom ve všední dny, o víkendu učitelka i studenti odpočívají.

Typy úkolů

Úkoly, které studentům dávám, jsou rozmanité. A to je to, co mě na tom opravdu baví. Můžu si vymyslet leccos. Určitě sami budete mít fůru nápadů. Sdílím, co dávám nejčastěji:

1. Otázky

Dám jim nějakou otázku, případně je poprosím, aby mi udělali nějakou přednášku. Například:

Vysvětli, co je to prodejní trychtýř. (To je otázka pro studenta, který se zabývá marketingem.)

Řekni mi 10 důvodů, proč cestovat. (Otázka pro studenta, který rád cestuje.)

2. Vytvoř dialog

Často studenty poprosím, ať vytvoří dialog – například mezi zaměstnavatelem a uchazečem o práci. Spolu s tímto úkolem jim pošlu taky cvičení, kde třídí fráze, které říká zaměstnavatel, a fráze, která říká uchazeč o práci (tato cvičení vytvářím v aplikaci Wordwall).

3. Popis obrázků

Pošlu jim obrázek a k němu napíšu otázky.

Jak dávám zpětnou vazbu

Když jsem začínala učit, soustředila jsem se jen na chyby. Potom, co student domluvil, hned jsem ho opravila. Neřekla jsem mu, co se mu povedlo. Nereagovala jsem na obsah. Budiž mi omluvou, že každý nějak začíná. Teď už to naštěstí dělám jinak. :)

Moje zpětná vazba se skládá ze tří složek:

  1. Reakce na obsah. Pokud se mi studentka pochlubí, že o víkendu porodila, neřeknu jí, že nepoužila pomocné sloveso. Normálně jí pogratuluju.
  2. Řeknu, co se jí povedlo. Všímám si, jaké chyby, které dělala dříve, už nedělá. Případně si všímám věcí, ve kterých studenti často chybují nebo jsou nad jejich úroveň. A řeknu jí, že tu gramatiku / slovní zásobu má dobře, i když je to častá chyba.
  3. Řeknu, co by se dalo zlepšit. Opravím chybu a vytvořím krátké cvičení, ve kterém si může jev, který jí dělá problém, procvičit. Je to cvičení typu: Použij tohle slovo ve větě. Dej slova v závorkách do správného tvaru.
Většinou neopravuju všechny chyby. Čím více chyb student dělá, tím méně je opravuju.

Někteří lektoři používají metodu tzv. sendviče a na závěr řeknou ještě něco pozitivního. Já používám spíše takový český chlebíček. Sendvič je super, protože nejdřív studenta naladí pozitivně, pak se řekne ta nepříjemná věc – je tam chyba – a pak se zase řekne něco pozitivního. Já po zpětné vazbě dávám úkol na další den (to je pozitivní až až), asi proto mi stačí onen chlebíček.

Pro koho jsou vhodné

Moje WhatsApp lekce jsou zaměřené hlavně na mluvení. Doporučuju je studentům, kteří buď studují sami, nebo chodí na nějaký kurz a k tomu chtějí ještě procvičovat mluvení. Případně studentům, kteří se teď nestíhají věnovat pořádně svému jazyku, ale nechtějí ho zapomenout.

Věnovat se čemukoliv 10 minut každý den je lepší než 60 minut jednou týdně.

Výhody

Mně osobně – i mým studentům – vyhovuje flexibilita. Můžu pracovat doslova kdykoliv a kdekoliv. Často studentům odpovídám, když vozím kočárek (nosím s sebou klopový mikrofon, aby byl zvuk pořád kvalitní, a chodím „venčit” svého syna do míst, kde není moc rušno).

Lektorovi i studentovi stačí mobil a internet. To je všechno.

Jak už jsem zmínila výše – 10 minut každý den je pro studenta lepší než hodina jednou týdně, je to efektivnější.

Student si může svou promluvu připravit, pokud se cítí nejistě.

I když je propaguju jako „udržovací” lekce (pro ty, co mimo lekce nestudují), případně jako doplňkové lekce (pro ty, co mají i „klasické” lekce), vidím, že i „udržovací” studenti mají díky pravidelnosti pokroky.

Soustředíme se hlavně na mluvení, což je dovednost, kterou si studenti zpravidla přejí rozvíjet nejvíce.

Nevýhody

Jsou zaměřené hlavně na mluvení. Tento bod jsem zmínila mezi výhodami, může to ale být i nevýhoda. Nejde přes ně rozvíjet všechny dovednosti (alespoň já to neumím). Proto přemýšlím o tom, že do své nabídky zařadím i mentoring, abych se o studenta mohla „postarat” komplexněji.

Druhou nevýhodou je různorodá délka. Pokud máte „klasické” lekce, máte je například 50 minut. U WhatsApp lekcí se to dá ohraničit například tak, že při zadávání instrukcí zadáte i časový limit, ale i tak je třeba počítat s časovou rezervou.

S tím souvisí i cenotvorba. Já to udělala tak, že jsem si měřila, jak dlouho mi trvá „odbavit” jednoho studenta. Zjistila jsem, že je to cca 50 minut týdně (10 minut denně), takže jsem si lekce nacenila tak, aby týden WhatsApp lekcí stál stejně jako 50 minut konverzace se mnou.

Doufám, že jsem vás inspirovala a přispěla svou troškou do digimlýna.

Je něco, co jsem v článku nevysvětlila pořádně? Nebo se mě chcete zeptat na cokoliv jiného? Napište. :) Tady je můj e-mail: ceskysdancou@gmail.com.

Daniela Fenderlová

Danča je online lektorka češtiny pro cizince. Její superschopnost je umění rozmluvit snad všechny studenty. Nejvíc se jí na její práci líbí to, že díky ní nemusí cestovat - kultura přijde k ní, místo aby Danča chodila za kulturou.

Více o ní na www.ceskysdancou.cz a na sociálních sítích (všude pod názvem Česky s Dančou).

Danča