Jak na podcasty pro jazykové lektory

Podcasty za posledních pár let změnily svět! Studenti je poslouchají, lektoři je poslouchají, můžete si vybrat nahrávky v různých jazycích a na různá témata, najít si své oblíbené autory apod. Jana Hudečková nám českým jazykovým lektorům naštěstí už prošlapala před pár měsíci kus cesty.

Jak na podcasty pro jazykové lektory

Podcasty za posledních pár let změnily svět! Studenti je poslouchají, lektoři je poslouchají, můžete si vybrat nahrávky v různých jazycích a na různá témata, najít si své oblíbené autory apod. A možná se vám jako lektorům zachtělo si udělat i svůj podcast. Určitě to stojí za zvážení, něco nového se naučíte, získáte si nové publikum a třeba u vašich stávajících studentů větší autoritu. Jana Hudečková nám českým jazykovým lektorům naštěstí už prošlapala před pár měsíci kus cesty. Nechte se inspirovat návodem a až budete mít ten svůj podcast, pošlete nám odkaz a my ho s největší radostí budeme sdílet do světa!

Jak na podcasty

Jak vznikl nápad?

S myšlenkou dělat vlastní podcast jsem si pohrávala už velmi dlouho. Ale znáte to, pořád přemýšlíte a nic neděláte a týdny utíkají.

Pak ale přišla karanténa a nám ve škole zůstalo na kolejích asi 600 studentů, kteří najednou nemohli chodit na denní výuku. Máme kurzy na 5-6 vyučovacích hodin denně, takže se nám do onlinu přesunul opravdu velký objem výuky. A já si v tu chvíli řekla: “Tak teď!”

Kromě toho, že jsem najednou měla spoustu času, protože nám s manželem odpadly naše večerní návštěvy restaurací, kulturní akce a víkendové výlety, tak se ve mně probudila jakási touha využít ten čas na maximum. Řekla jsem si, že až to všechno skončí, chci vidět nějakou práci, na sobě i za sebou. A pak mi také bylo líto studentů, kteří daleko od domova seděli na kolejích a nevěděli, co teď.

Bez čeho se neobejdete?

A tak jsem si nechala poradit od manžela, vybrali jsme mikrofon (já jsem koukala hlavně na design, manžel na technické parametry a obojí splňoval Razer Seiren X).

Pak jsem googlila a googlila články o tom, jak začít. Až jsem se nakonec rozhodla pro následující varianty.

Podcast nahrávám i stříhám v Audacity. Je zdarma a celkem intuitivní.

Umístit jsem se rozhodla svůj podcast na SoundCloud. SoundCloud je za příjemnou cenu např. oproti BuzzFeedu a mně bohatě stačí. Základní varianta je  zdarma. V placené verzi máte možnost statistiky poslechů a můžete nahrát více dílů, a jejich vydání načasovat.

Poté už jen stačilo se zaregistrovat na platformách, kde podcast chcete mít. V mém případě jde o Spotify https://podcasters.spotify.com/, Google Podcasts https://podcastsmanager.google.com/, Apple Podcasts https://podcastsconnect.apple.com  a kvůli našim studentům, kteří jsou převážně z Ruska a Ukrajiny i na Yandex Music https://yandex.com/support/music/performers-and-copyright-holders/audio-placement.html  (v jejich zemích totiž nefunguje Spotify).

Tady se obrňte trpělivostí. Na všech platformách jen vložíte své RSS ze SoundCloudu (viz. snímek obrazovky) a pak čekáte. Spotify i Apple si mě všiml asi do 24 hodin, zato na Googlu čekáte asi 2 týdny, refreshujete jak blázen a pořád nic. Takže klid, je to normální.

Pomyslnou třešničkou na dortu může být hudba nebo jingle.

Jak na obsah?

Myšlenku, že budu nahrávat konverzační témata na B2, která jsou u nás daná pro jazykovou zkoušku a jsou podobná i tématům pro Státní jazykovou zkoušku základní, jsem měla od začátku. Říkala jsem si, že to bude taková forma zábavy i pomoci těm, kteří sedí doma a nudí se a přeci jen ztratili část kontaktu s češtinou. Ohlasy byly super a co jsem nečekala, podcast si našli i lidé, kteří s naší jazykovkou nemají vůbec nic společného, prostě se chtějí učit česky a začali mě i kontaktovat.

Na začátku jsem nevěděla, jak přesně to provést. Obvykle mám raději improvizaci a živý projev. Už několik let točíme live videa, kde mě sleduje několik stovek našich budoucích klientů. Před kameru samozřejmě přicházím připravena, ale pak už prostě jedeme a není čas nic měnit a upravovat, prostě je to “naživo”.


U podcastu jsem ale tušila, že by se tohle nemuselo vyplatit. Studenti neuvidí gesta a výraz obličeje, bylo by fajn se vejít vždy do podobného časového úseku atd. Tak jsem se rozhodla pro scénář. Text si vždy před každým dílem napíšu, docela dlouho přemýšlím nad volbou slov a různě upravuji. Snažím se nejen neopakovat slova, ale i zahrnout pestrou škálu výrazů.

Také už jsem si vyzkoušela, že 3 strany A4 textu vyjdou na 10-11 minut, což považuji za ideál pro tuhle úroveň jazyka i pro formát, ke kterému se může student kdykoli vrátit a vše si pustit znovu. Vy to nemusíte opakovat.

A to nejlepší na tom je, že sedím doma v obýváku v teplácích u stolu, neřeším makeup ani osvětlení a prostě si povídám.

Jestli o tom přemýšlíte, nebojte se, zavřete oči, nadechněte se a skočte (jo a nezapomeňte si pořídit dobrý mikrofon :)

Mgr. Jana Hudečková

vystudovala na Pedagogické fakultě UK. Vyučuje 13 let český jazyk cizince prezenčně i online v denních skupinových kurzech. Věnuje se i individuální výuce. Vede kurzy ekonomické terminologie, natáčí výuková videa pro studenty češtiny a nově vydává podcast Učíme se česky.