Digitální lektoři – ano, či ne? Určitě ano!
Intuice mě nezklamala a za sebe můžu říct, že tohle byl jeden z nejlepších kurzů, který jsem v poslední době absolvovala. Byl plný praktických ukázek. Moje představa o online kurzech jasnější.
Náš kurz "Lektoři jazyků - objevte online svět!" vznikl na konci minulého roku. Byl to celodenní kurz pro 6 účastníků a probíhal v pronajaté konferenční místnosti v Praze. Ohlasy na náš kurz byly od začátku skvělé. Našeho lednového kurzu se zúčastnila i Jana Szittyayová, lektorka němčiny a češtiny pro cizince. Přečtěte si, co o kurzu řekla a jaké jsou její zkušenosti s online výukou.
V prosinci na mě na Facebooku vykoukla událost „Lektoři jazyků – objevte online svět!“ V té době jsem si už chvíli pohrávala s myšlenkou, že své „působení“ přenesu také do prostředí online. Hlavní výhodu jsem viděla v úspoře času. Poslední roky jsem totiž trávila v autě na cestě do práce a z práce na kurzy. Z domova jsem odjížděla za tmy a za tmy jsem se také vracela. Práce s lidmi mě neskutečně baví, a ačkoliv jsem pracovala na 200% a byla jsem opravdu unavená, „mí“ kurzisté mě vždy nabili novou energií a já se domů vracela s úsměvem na rtech a s dobrou náladou. Věděla jsem ale, že takové tempo nemůžu vydržet dlouho… Nehledě na to, že se v mém životě objevily skutečnosti, kvůli kterým jsem dobrovolně zůstala doma.
Rozhodně jsem ale nechtěla ztratit kontakt s cizím jazykem a s lidmi. Takže co teď? O „onlinu“ jsem už nějakou dobu přemýšlela, ale pořád jsem nevěděla, jak to uchopit. No a někdy v té době na mě vykoukla již výše zmiňovaná událost. Přesto jsem ještě nebyla úplně rozhodnutá. Napsala jsem Ivaně několik dotazů. Vyměnily jsme si pár zpráv a mně intuice začala našeptávat, že do té Prahy prostě musím… Ivča byla ve zprávách milá, a tak nějak jsem z ní cítila pozitivní energii, se kterou všechno dělá, a to mě přesvědčilo.
Intuice mě nezklamala a za sebe můžu říct, že tohle byl jeden z nejlepších kurzů, který jsem v poslední době absolvovala. Byl plný praktických ukázek, veškeré know-how koučinku či online výuky jsme dostali naservírované přímo pod nos. Navíc jsme získali přehled aplikací, které mají Ivča s Hankou vyzkoušené, a které fungují.
Některé aplikace jsem začala hned zkoušet a „testuji“ je nanečisto na svých studentech. Založila jsem jim Google Classroom a ti, kteří chtějí, si jazyk procvičují ještě mimo naši výuku. Některé z aplikací jsem již znala, ale zapomněla jsem na ně. Často teď využívám LearningApps, Quizlet a začala jsem pronikat do tajů Canvy, ve které tedy vidím velký potenciál a velmi mě baví v ní vytvářet pracovní materiály. I když do profi úrovně mám ještě daleko. Zaujala mě aplikace EddPuzzle. Je to aplikace, ve které můžete studentům přehrát video a zároveň do videa vkládat otázky či např. vlastní audio nahrávky. Mně se to líbilo moc, ale studentům vadilo, že je video přerušované právě těmi otázkami a že pak ztrácejí souvislosti. Hodně vycházím z feedbacků od studentů – mně něco přijde super, ale oni to vidí jinak.
Díky Ivče a Hance je už moje představa o online výuce jasnější.
Zatím si vše připravuji a až se v této oblasti budu cítit jistá, nabídku své kurzy novým studentům. Je to pro mě veliká výzva!
Jana Szittyayová
Jsem učitelka, lektorka a jazyková animátorka.
Vystudovala jsem český a německý jazyk na TU v Liberci, v rámci studia jsem půl roku strávila na pedagogické fakultě v Kremži v Rakousku. V roce 2010 jsem rok působila na základní škole v Žitavě v Německu jako jazyková asistentka češtiny. Nyní pracuji na malotřídní škole v malebné sklářské vesničce v Lužických horách.
Od roku 2010 se věnuji individuální a firemní výuce němčiny a češtiny jako cizího jazyka. Mám zkušenosti s realizací projektů Erasmus+.
Od roku 2010 působím na Volkshochschule v Žitavě, kde vedu kurzy češtiny pro dospělé. S kolegyní a zároveň kamarádkou pořádáme česko-německá setkání v Čechách a Sasku. Realizujeme přeshraniční projekty. Díky modernímu přístupu k výuce si studenti osvojují jazyk zábavnou formou, neučí se jen z knih, ale vyzkouší si cizí jazyk v reálných situacích. Snažíme se odbourat předsudky a strach z jazykové bariéry našich studentů na české i německé straně.