Ať online výuka není jen plán B

V úterý nastala mezi učiteli panika. Nezastavitelné šíření koronaviru totiž většině mých kolegů přineslo velkou challenge: učit online. Spousta z nich netuší, jak na to. Tápou, děsí se, zkouší různé programy a nadávají. Ale já si říkám – všechno zlé k něčemu dobré.

Ať online výuka není jen plán B

V úterý nastala mezi učiteli panika. Nezastavitelné šíření koronaviru totiž většině mých kolegů přineslo velkou challenge: učit online. Spousta z nich netuší, jak na to. Tápou, děsí se, zkouší různé programy a nadávají. Ale já si říkám – všechno zlé k něčemu dobré. Nečekané opatření zavřených škol totiž učitele i studenty naučí učit (se) online. Drsně, ale přece. A kdo ví – třeba u toho někteří z nich zůstanou už napořád. Z vlastní zkušenosti totiž vím, že jakmile objevíte výhody online výuky, už nechcete měnit.

Moje začátky

Já jsem začala nabízet online výuku před více než 6 lety. Odjela jsem na Erasmus do Francie a svým stávajícím studentům jsem nabídla výuku přes Skype jako dočasné řešení po dobu mého pobytu. Ze začátku jsem netušila, jak na to. Chyběla mi klasická tabule, nevěděla jsem, jak sdílet materiály, jak studentovi ukázat, co po něm chci, a hlavně mi chyběly zábavné aktivity jako hry a kartičky.

Protože mě ale technologie baví, začala jsem se tehdy na Erasmu o online výuku hodně zajímat. Na univerzitě jsem se zapsala na předmět Technologie ve výuce (o takovém předmětu bych si tenkrát v Brně mohla nechat jen zdát) a o volných chvílích jsem googlila a zkoušela všechno možné.

Už od úplného začátku jsem dostávala pozitivní ohlasy od svých studentů. Online výuka se jim líbila. Měli najednou víc času, mohli být kdekoli, poznámky z hodin byly jasnější a čitelnější, jejich pozdní příchody mi nevadily, odpadl jakýsi nevědomý stres a nastalo pohodlí.

Od online výuky jsem už od té doby neupustila. Já ani mí studenti na ni nedáme dopustit.

Byla jsem zastáncem osobního kontaktu, ale po vyzkoušení online výuky už nechci nikdy jinak.‍ (moje studentka Kristýna Búřilová)
Když mě okolnosti donutily hledat si výuku francouzštiny online, neměla jsem ani tušení, jak báječné dobrodružství mě čeká. (…) Do jiného stylu výuky než online už bych nešla. (moje studentka Eva Kubátová)

‍Jak to chodí?

Já sama jsem vyzkoušela spousta online lekcí, když jsem se učila anglicky a španělsky. A musím říct, že většina učitelů si s tím hlavu nelámou – zapnou Skype, hodinu si se studentem povídají a slovíčka píšou do chatu na Skypu.

Pokud ale chcete z hodin něco víc, než jen obyčejný pokec, je potřeba zapojit už i další programy nebo webové stránky. Můžete se přihlásit také na některý z našich kurzů a ušetřit si čas hledáním.

Moji studenti už důvěrně znají několik programů, které ve výuce používám nejraději.

Představím vám svých 5 nejoblíbenějších:

1. Framapad

Framapad je online program, který umožňuje synchronní psaní. Píšeme do něj veškeré poznámky, slovíčka, cvičení, domácí úkoly i opravy. Je to takový nekonečný sešit, který máte kdekoli u sebe a můžete v něm rychle vyhledávat klasickým Ctrl+F.

2. Google Sites

Google Sites je program od Googlu, který umí tvořit úplně jednoduché webové stránky. Vkládám do něj veškeré materiály ke každé lekci. Studenti v něm najdou novou látku, cvičení, videa, poslechy, zadání domácích úkolů, hudbu, apod. Je to taková jejich osobní učebnice na webu.

3. Google Docs

Chceme-li probírat nějaký delší článek, otevřeme si ho v Já i student do něj můžeme psát poznámky a dokonce i vidíme, kde se pohybuje kurzor toho druhého, takže se rychle zorientujeme, kde jsme.

4. Web Whiteboard

Tahle tabule funguje daleko líp, než klasický whiteboard ve třídě. Můžeme si na něj vložit jakýkoli obrázek (ať už fotku, infografiku, text nebo naskenovanou stránku z učebnice) a psát si do něj pomocí myší nebo tabletového pera.

5. Miro

Miro je moje srdcovka. Je to interaktivní tabule, na které zrealizujete vše, co jste ani netušili, že je v online výuce možné. Jak učitel, tak student, může hýbat s obrázky, měnit je, psát na tabuli nebo kreslit.

Věřím, že online výuce nadšeně propadnou nejen mí kolegové, ale i další a další studenti. Je to naše budoucnost. Společně se svou kolegyní Ivanou Kudrnovou, lektorkou španělštiny, pracujeme na tomto projetu Digitální_lektoři, ve kterém učíme své kolegy používat skvělé online programy, a ukazujeme jim, jakým způsobem se se studenty dá pracovat online. Ono to totiž není jen o technologiích. Těchto 5 programů je pro mě základ. Díky nim je online výuka tak skvělá a efektivní. Už není jen plán B.