3 situace, na které jako lektoři narážíme a jak na ně

Článek nabízí rady pro lektory v třech častých situacích: ghostingu studentů, sdílení osobních problémů v cizím jazyce a účtování neuskutečněných lekcí. Radíme nebrat ghosting osobně, respektovat hranice mezi učením a terapií a zvážit individuální přístup k účtování lekcí.

3 situace, na které jako lektoři narážíme a jak na ně

Máme pro vás tipy na vyřešení 3 situací, na které můžete velmi často ve své lektorské praxi narazit a na které jste se nás ptali. Půjde o Ghosting, sdílení problémů v mateřském jazyce a jak je to s účtování, když v lekci nejde o jazyk.

Ghosting

Ghosting znám a přiznám se, že často nevím, co s tím... Když si někdo u mě předplatí lekce nebo zakoupí kurz a pak nikdy nepřijde nebo mě vyghoastuje. Neodpovídá na maily, nereaguje na sítích. Mám pak pochybnosti o sobě a svých lekcích, o tom, co jsem udělala blbě, jestli student e-maily dostává…. Honí se mi hlavou tisíc myšlenek...

NAŠE ODPOVĚĎ: Ve skupinových kurzech se ghostování nevyhneme, dřív nebo později to prostě vždycky přijde. V individuálech je to míň časté, ale i tam se to stává. Blbé je právě to, že si to často bereme osobně a zatěžuje nás to daleko víc než toho studenta a snižuje nám to obecně sebevědomí. Ale je důležité si uvědomit, že ghostovani často vůbec nemá nic společného s námi lektory a nemáme si to brát osobně. Z pilotního workshopu s Vlaďkou mám napsanou poznámku, že “se jedná o styl komunikace, jak lidi ukončují spolupráci a neumí to”. To mě zaujalo. Jde právě o jejich nějaký nedostatek, ne o náš. 

Sdílení problémů v češtině

Jak řešíte situace, když student s vámi probírá své problémy, ale v cílovém jazyce? Za mě je to třeba ok, ale občas mám pak problém do toho lektorsky zasáhnout...

NAŠE ODPOVĚĎ: Ano, povídání v češtině je jednodušší utnout (ve stylu "Tak konec povídání, jdeme na francouzštinu, neztrácejme čas, za kecání v češtině si mě neplatíte"), ale jakmile to povídání o problémech probíhá v rámci konverzace v cílovém jazyce, je těžší najít tu hranici, kdy je to super konverzace a kdy už je to na psychologa. Obecně platí, že je to OK do té doby, dokud jsme s tím v pohodě my lektoři. Každý z nás má ty hranice trochu jinde. Zasahuje tě studentovo probírání osobně? Je ti z toho smutno? Lekce s ním tě netěší? Moc se odchylujete od vašeho učebního plánu? Nikdy se nedostanete k připraveným aktivitám? Pokud si na něco z toho odpovídáš ano, tak je potřeba to řešit. Ideálně to studentovi říct, povědět mu o svých profesních limitech a případně mu doporučit terapeuta. I to je jedno z modelových situací, které si během workshopů "Lektore, (o)šetři se" budeme zkoušet na vlastní kůži.

Účtovat si takovou lekci nebo ne?

Mě by zajímalo, jestli si necháváte proplatit lekce, které se z podobných osobních důvodů (kočka, manželka s depresí apod.) vlastně nekonají? Stává se mi to poměrně často a je mi hloupé si něco účtovat "za vyslechnutí", případně radu/pomoc, když najednou vlastně nefunguju jako lektorka, ale supluju kamarádku/terapeuta...

NAŠE ODPOVĚĎ: Tady hodně záleží na konkrétních případech, na tvém osobním pocitu, i na tom, zda lekce probíhala v cílovém jazyce nebo v češtině. Máme zkušenosti jak s odpuštěním platby, tak i s klasickým účtováním. Nejčastější model, který se stává, je ten, že student během úvodního small talku v cílovém jazyce přijde s nějakým svým osobním problémem a my ho necháme "vylít si kyblík" a chvíli se o tom pobavíme. Pak přijde na řadu plán další lekce a pokud student souhlasí, tak jdeme normálně na připravené aktivity a pokračujeme ve výuce. V tom případě je to samozřejmě normálně zaplacená lekce. V případě ale, že se student na začátku rozsype či rozpláče a není schopný pokračovat ve výuce, tak je na místě platbu za tuto lekci odpustit. Většinou se jedná o opravdu naprosto výjimečnou situaci, která se tomu studentovi stane jen jednou za život, a v tom případě rozumíme tomu, že to neudělal schválně, není to žádná výmluva, a je od nás lidské mu v tuto chvíli vyjít vstříc alespoň odpuštěním platby. Samozřejmě to ale není povinnost. Je naprosto validní, když i takto propadlou lekci necháte studenty zaplatit. Je to pořád váš čas a vaše seriózní práce.

Lektore, (o)šetři se!

Opečujte studenta v krizi (a sami do ní nespadněte). Dvoudenní workshop s terapeutkou, zachrání vaše lektorské dobré bydlo. 3 jarní termíny workshopů pro jazykové lektory vedené psycholožkou.

Chyťte si svoji židli, přihlaste se

Děkujeme lektorkám (Kice, Báře a Máje) za položení dotazů v rámci konference Učíme jazyky online 2024 pod naším příspěvkem na téma Jak na náročné studenty. Věříme, že odpovědi se budou hodit i vám